Hvorfor-ntm

ntm_simbari

PRESENTERE GUDS HISTORIE – STEG FOR STEG.

De fleste misjonærer reiser ut med en organisasjon. Hvordan kan du og din menighet velge den organisasjonen som passer for deg? Her er noen av grunnene til at du kan velge NTM:

Mål basert på Bibelen

Jesus befalte etterfølgerne sine å ”gjøre alle folkeslag til disipler” – bokstavlig talt; alle folkegrupper. (Matteus 28:19) Den første menigheten forsto det slik at de skulle etablere modne menigheter blant folk som ennå ikke var nådd. (Apostlenes gjerninger) Apostelen Paulus skrev at han ville forkynne evangeliet der hvor Kristi navn ikke før var nevnt. (Romerne 15:20) Verden har forandret seg mye siden den gangen, men Guds Ord forandrer seg ikke. Der er fremdeles rundt 2500 folkegrupper som ikke har hørt evangeliet. Hvis du mener at menighetsplanting blant unådde folkegrupper fortsatt burde være en prioritet for Guds folk, så kan NTM være et godt valg for deg. Det er det som er vårt fokus.

Effektiv tjeneste

Hvis du vil bruke livet ditt på dette og menigheten din vil være med i bønn og støtte, så er det viktig at tjenesten kan være så effektiv som mulig.

I NTM vil du være en del av et team som er med å etablere menigheter. Menighetsplantingen bygger på metoder som har vist seg å fungere i praksis. Den bygger på en gjennomtenkt modell av hvordan en moden menighet ser ut. Menighetsplanterne arbeider i folkegruppens kultur og språk, slik at budskapet i Bibelen kan bli forstått klart og tydelig.

Vi tror at Gud har ledet oss i utviklingen av disse redskapene og metodene. Ved Hans nåde har de vist seg å være effektive i å etablere menigheter som vokser i nåde og tro – og som selv er med å nå videre ut med evangeliet.

Utdannelse

Tenk deg at du fikk muligheten til å være med å plante en menighet i en unådd folkegruppe. Ville du visst hvor du skulle starte eller hvordan du skulle møte utfordringene underveis? Hvordan ville du vite at oppdraget var fullført?

NTM tilbyr spesialisert utdannelse. Menighetsplanting blant et folk som ikke har forestilling av Gud eller Bibelen i forveien, er en krevende og kompleks oppgave som tar lang tid. Misjonærer med erfaring fra misjonsmarken gir praktiske leksjoner. Og utdannelsen stopper ikke i klasserommet. Den følger deg helt inn til den avsidesliggende landsbyen der du vil få besøk av erfarne veiledere.

Teamarbeid

Teamarbeidet begynner med menigheten din. NTM hjelper menigheter med å forberede og sende ut misjonærer og involverer menighetslederne i prosessen. Det er derfor viktig at du allerede nå snakker med lederne i din lokale menighet om det å bli misjonær. Hvis du ikke allerede er en del av en menighet, så er det der du trenger å starte. Ditt samfunn av troende kommer til å sende ut en av sine egne som igjen kan være med å etablere et samfunn av troende.

Hvis NTM passer for deg og din menighet, vil du kunne ha:

  • Tilgang til udanning før du reiser ut og etter at du er kommet på misjonsfeltet
  • Partnere som kan steppe inn for deg når du er syk eller trenger å ta pause
  • Ledere som er opptatt av ditt ve og vel, både åndelig og fysisk
  • Frihet til å fokusere på tjenesten

Fokus på tjenesten

Du kan være en del av et nettverk av misjonærer som kan møte mange forskjellige behov:

Videreformidle gaver til tjenesten din, undervise barna dine, vedlikeholde elektronisk utstyr, sørge for mulighet til å fly inn i landsbyen, finne ut hvordan kjøpe det du trenger fra forskjellige selgere, utvikle redskap og materiell du trenger for å kommunisere om tjenesten, sørge for nødvendig papirarbeid med hensyn til myndighetene mm.

Dette vil gi deg frihet til å fokusere på tjenesten.

Uansett hvilken kurs du velger for å tjene Gud, så trenger du å komme i gang med den tjenesten Gud har forberedt for deg, enten det er med NTM eller et annet sted. Dette er en stor avgjørelse. Be. Undersøk. Spør spørsmål. Søk råd. Samtal.

Og viktigst av alt; vær en Jesu etterfølger.

Lær mer om å bli korttids- eller langstidsmisjonær

Har du fortsatt spørsmål angående NTM?

Kontakt:

norge@ntm.org

NTM Norge
Giske Næringsbygg
6050 Valderøy

n@w-nov11_Cover-105x160

envelope

NTM Norge